חדשות

תחרות שנתית לסטודנטים

מיהו ג'ורג' טולוז ל'אוטרק?

בעיזבון של גבריאל שמיר מצאתי צילום של סקיצת מדליה משנת 1957 חתומה בידי בן-גוריון, עם טקסט בצרפתית. המדליה הוגשה לג'ורג' טולוז ל'אוטרק. שיערתי שהמדליה הוענקה כהוקרה על שיתוף הפעולה הצרפתי-ישראלי במבצע סיני. ומיהו הזוכה במדליה? חיפשתי באינטרנט – לשווא. שאלתי צרפתים – לשווא. בקטלוג של קדם (חברה למכירות פומביות) משנת 2010 ראיתי צילום של המדליה – הוכחה שהסקיצה הוגשמה למדליה מצופה כסף בקוטר 8 ס"מ. בדברי ההסבר נאמר: מדליה – מבצע קדש, מתנה לחיילים צרפתיים. "מדליה נדירה שכנראה הוטבעה במהדורה של עשרות עותקים בלבד, לחלוקה לחיילים הצרפתים הבודדים שסייעו במבצע קדש".
בעקבות פרסום הקטלוג פניתי לארכיון צה"ל וביקשתי לקבל מסמכים על המדליה. בסוף מרץ 2013 הודיעו לי שהמסמכים נמצאו והם מועברים ליחידת חשיפה. ב-30 באפריל הגיעו המסמכים אלי בדואר.

המסמך הראשון הוא מברק מאת בן-יוסף במשרד הביטחון אל ארתור (כנראה השגריר אשר בן-נתן), המודיע על ההחלטה להעניק שי "לידידים השותפים במבצע 'צידון' " (כנראה הפלת מטוס איליושין בידי יואש צידון). בן-יוסף מצרף כנראה רשימה (שלא נחשפה) וּמבקש מארתור את האיות של השמות ושל הדרגות בצרפתית.
במסמך אחר יש הצעות לפסוק תנ"כי שייחרט במדליה. על הצעתו של מר פרס (אז מנכ"ל משרד הביטחון), פסוק מספר עזרא, נכתב: "תוכן הפסוק לא מתאים". מתוך שלוש ההצעות של הרב הראשי נבחר פסוק מתהילים "וימינך יסעדני" . על כך נכתב: קצר ומתאים – משחק המילים בין ימין לצדק droite ו-droit מוצלח ביותר. בשולי המסמך נכתב בכתב יד: "שמעון – הניסוחים המסומנים ב- V נראים לי. מה דעתך?"
מן המסמך השלישי (21.3.1967) אפשר ללמוד שבתחרות על עיצוב המדליון השתתפו חמישה משרדי גרפיקאים. בצד הקדמי זכה סטודיו רולי (רוטשילד-ליפמן) ובצד האחורי – סטודיו האחים שמיר. "אודה אם תקצרו את הזמן הדרוש לביצוע שרטוט זה למינימום בהתחשב עם הצרכים", כתב רס"ן יורם פריד, קצין ענף משמר ומשמעת. נשארו שישה שבועות - התכנית היתה להעניק את המדליון  (בצרפת?) ביום העצמאות 6 במאי.
ומיהו ג'ורג' טולוז ל'אוטרק המופיע בהצעה של האחים שמיר? מכתב שני של קצין המשמעת, המפרט את השינויים המבוקשים בעיצוב המדליה, פותר את התעלומה: סעיף ב' (2): "במקום השם הבדוי בשורה שלישית יופיע בכל אחד מהמדליונים אחד השמות שבנספח א' למכתב זה".
ארכיון צה"ל צירף גם טיוטות בעברית וּבצרפתית של המכתב של בן-גוריון שהוגש עם המדליה: "המנחה השלוחה בזה תוכה רצוף תודה, אמונים וברכת אמת על עמידתך כעזר בצדנו בימי מצוקתנו " - פתח בן-גוריון – והביע את "תקוותנו, כי ברית -אחים זו שנכרתה בינינו תעמוד לאורך ימים". לאורך ימים? בדיוק עשר שנים ועוד חודש מאז הענקת המדליות. ב-3 ביוני 1967 הטיל דה-גול אמברגו על יצוא נשק לישראל וברית האחים הגיעה לקִצה.

יורם שמיר